Tilsynsrapport Børnehuset Brøndvej - september 2024
1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune
Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.
Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.
Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.
Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, skal ledelsen blot tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. Hvis dette sker, sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, at der følges op på aftalerne i handleplanen samt at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det fremgår af dagtilbuddet tilsynsrapport, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.
2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet
Dagtilbudstype: Daginstitutionen Brøndvej er et kommunalt tilbud, som er en del af klynge F sammen med Stenmøllen og Stenbuen.
Forældresamarbejde: Klynge F har en forældrebestyrelse og klyngens dagtilbud har hver et kontaktforældreråd.
Deltagere ved tilsynsdialog:
- Tilsynsførende Susan Blaabjerg
- Klyngeleder Carina Pagsberg Rutell
- Faglig Fyrtårn Sandra Røgilds
- Faglig Fyrtårn Tina Brundert Hansen
- Sprogvejleder Charlotte Høj
- Pædagogisk Konsulent Rikke Toldam
3. Samlet konklusion på tilsynet
Tilsynsdialogen har ikke givet anledning til bekymringer
4. Dagtilbuddets fokus for udvikling
Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.
Udviklingsfokusset er under udarbejdelse, der vil linkes hertil så snart det er færdiggjort.
5. Bemærkninger med relevans for tilsynet
Ingen generelle bemærkninger.
6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)
Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.
Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.
7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.
Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:
- Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har arbejdet fokuseret på at styrke kapaciteten i kvalitetsudviklingen i forhold til den psykologisk tryghed, med henblik på at opnå endnu bedre samarbejde og kontinuerlig læring mellem forskellige teams i dagtilbuddet. Dagtilbuddet oplever en styrket nysgerrighed på hinandens faglige input og det er blevet muligt at spørge hinanden til råds om svære opgaver.
Dagtilbuddet har været igennem et undervisningsforløb i COS – (Circle Of Security) sammen med det øvrige personale i klyngen. Det har givet dagtilbuddet et fælles sprog til at være i dialog med hinanden om den pædagogiske praksis. Dette styrker muligheden for at skabe yderligere udvikling og hjælpe hinanden ved behov.
Faglige fyrtårne indgår i et netværk med hinanden i klyngen, med henblik på at styrke den fortløbende udviklingskapacitet og dagtilbuddet oplever at det er godt læringsrum, hvor de faglige fyrtårne kan trække på indsigt fra klyngens øvrige dagtilbud.
8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.
Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv
Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.
Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.
8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
For at sikre implementeringen har dagtilbuddet anvendt Aktionslæringsmodellen. De finder det værdiskabende at indarbejde læreplansmålene i udvikling af praksis. Hermed sikres en systematik, der fokuserer på læreplanernes mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børnenes læring og identificerer de nødvendige justeringer i læringsmiljøet heri. Samtidig sikrer systematikken, at dokumentationsindsamling og evaluering indtænkes allerede i planlægningsfasen.
8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet oplever værdi af arbejdet med Aktionslæring men oplever samtidig, at det er udfordrende at komme omkring alle modellens elementer og sikre, at de forskellige procestrin er tilstrækkeligt meningsfulde og værdiskabende i forhold til hinanden. Særligt aktionslæringens felt for organisatorisk læring føler de, det kan være udfordrende at forholde sig til. Hermed er de fortsat i proces for at sikre den er helt implementeret i dagtilbuddet.
8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet gør sig værdifulde erfaringer som et lærende arbejdsfællesskab og udviklingsarbejdet bidrager til positiv organisatorisk læring hvoraf praksis kan udvikles og justeres. Disse erfaringer med systematisk indsamling af praksisfortællinger kan bidrage til at skabe opmærksomhed på væsentlige forhold, der ellers ikke har været i fokus.
Dette har givet anledning til at sætte fokus på triangulering som pædagogisk metode og dagtilbuddet er i færd med at høste gode erfaringer hermed, idet der observeres en markant positiv effekt blandt børnene. Dermed indfrier dagtilbuddets erfaring selve formålet med dokumentationsindsamling og evaluering.
Dagtilbuddet har tillige gjort sig erfaringer med at observere i egen praksis, som en anden metode til dokumentationsindsamling. Der er efterfølgende organiseret gensidige feedbackprocesser, som har skabt væsentlig organisatorisk læring.
9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer
Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.
Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.
9A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet
Vurderingen giver anledning til følgende anbefaling:
Dagtilbuddet anbefales at samarbejde med den kommunale sprogkonsulent med henblik på at få faglig en vurdering af, i hvilket omfang sprogvurderinger i vurderingsredskabet Sprogtrappen udarbejdes med tilstrækkelig høj kvalitet samt at få implementeret dette redskab i dagtilbuddet.
Det anbefales, at dagtilbuddet sikrer, at alle medarbejdere har kendskab til hvilket sprogvurderingsmateriale, der skal anvendes ved sprogvurderinger. Derudover forventes det, at medarbejderne opnår kompetencer i at anvende sprogvurderingsredskaberne korrekt.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har gennemført flere sprogvurderinger hvor et urealistisk antal børn er vurderet til at lægge over et alderssvarende niveau ved 2 års Sprogtrappevurderingen. Dette viser, at der er behov for en opkvalificering af dagtilbuddets kompetencer til at udarbejde retvisende sprogvurderinger.
Dagtilbuddet bør have fokus på at nye medarbejdere oplæres i redskaberne til sprogvurderinger i redskaberne til sprogvurdering Sprogtrappen samt Sprogvurdering 3-6.
Der bør i personalet være kendskab til de procedurer, der anbefales af kommunen. Herunder at Sprogtrappevurderinger foretages i fællesskab med stuens andre medarbejdere for at få retvisende observationer at barnets kompetencer.
9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre
Vurderingen giver anledning til følgende anbefalinger:
Forvaltningen anbefaler at dagtilbuddet udarbejder en systematik for at sikre, at alle forældre til børn med Sprogstimuleringspligt modtager et afgørelsesbrev herom.
Det anbefales at dagtilbuddet oparbejder en fast procedure, der sikrer at sprogvurderinger gennemføres systematisk, at der udarbejdes skriftlige fokuspunkter for de børn hvor en sprogvurdering har vist at der er behov for en sprogunderstøttende indsats
Det anbefales, at der udvikles en systematik, der sikrer den nødvendige viden omkring sprogstimuleringspligt og opfølgning på procedure omkring fremmøde.
Begrundelse:
Der er et kommunalt krav om at der udarbejdes målrettede sprogstimulerende indsatser i form af et skriftliggjort fokuspunkt for de børn, hvor en sprogvurdering har vist, de har behov for en sprogunderstøttede indsats. Dette skal sikre, at barnet sprogligt udvikler sig og dermed fremmes barnets muligheder for trivsel, læring samt deltagelse i sociale fællesskaber. Der er på nuværende tidspunkt ikke udarbejdet skriftlige fokuspunkter på alle børn med sprogstimuleringspligt.
Dagtilbuddet har på nuværende tidspunkt 23 børn der ligger under trin i deres sprogvurdering. De oplyser, at det ikke er alle forældre, der modtager afgørelsesbrev om sprogstimuleringspligt.
Dagtilbuddet har en opmærksomhed på, at der bør tages kontakt til forældre med ustabilt fremmøde, der har børn i dagtilbuddet med sprogstimuleringspligt, men der arbejdes ikke systematisk hermed.
9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med leve op til forpligtelserne i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har på nuværende tidspunkt ikke børn i dette tilbud.
9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har arbejdet med dialogisk læsning og haft tematiserede LAHOPL (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb) hvor der arbejdes tematiseret med sprogtilegnelse. Sprogkufferter, med fortællinger og konkreter har været anvendt som oplæg til børnenes egne kreative forløb.
Der har været fokus på indretning af de fysiske læringsmiljøer således de inspirerer og understøtter leg, herunder implementering af visuel understøttelse.
Dagtilbuddet har haft fokus på børnestyret leg, hvori medarbejdernes rolle har været at sætte ord på det, der foregår. Små grupper til ro omkring samtaler eks. i frokosten. Der er opmærksomhed på, at personalet har dialoger over flere led med børnene.
Der arbejdes med konkreter, visuel understøttelse, fokus på sprog i rutiner og hverdagssamtaler.
Den kommunale sprogkonsulent giver indblik i data og vejleder ind i at der er behov for at sætte fokus på pegegestik, ordforråd og det formelle sprog.
9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Sproglæringsmiljøvurderingen har givet anledning til at opdage, at der ikke er så mange åbne nysgerrige samtaler som forventet, de voksne stiller en del spørgsmål som de har en bestemt forventning om hvad svaret er på. Ved kommende p-møde planlægges en dialogproces angående de opdagelser, der er gjort i forbindelse med sproglæringsmiljøvurderingen.